خرد

به نام خداوند جان و خرد کزین برتر اندیشه بر نگذرد

خرد

به نام خداوند جان و خرد کزین برتر اندیشه بر نگذرد

منطق برای زندگی 11 ( مغالطه )

مغالطه روایت یکه

 "خبرنگار بی‏طرف" خبرنگار مرده است

گاهی در "گزارش ها و برنامه‌های خبری"، یک گزارش یا خبر به‌نحوی عرضه می‌شود گویی روایت طرح شده بهترین یا حتی تنها روایت موجود از موضوع موردنظر است اما باید پرسید که آیا روایتی یکه از یک رخداد اساساً ممکن است؟

همواره نکته‏ای در روزنامه‏نگاری و به طور کلی فعالیت های رسانه‏ای، محل نزاع بوده است. نزاعی که می‏توان آن را در قالب این پرسش طرح کرد: آیا نگاه بی‏طرفانه در روزنامه‏نگاری و فعالیت رسانه‏ای امکان‏پذیر است؟ یعنی حتی اگر فرض کنیم که که یک روزنامه‏نگار تمام و کمال بکوشد که خود را از هر گونه آلودگی و نیت سوء بیالاید و فقط و فقط در پی آرمان حقیقت و کشف آن باشد، آیا باز می‏توان به نگاه بی‏طرفانه در وی قائل شد یا همواره چیزهایی هستند که سبب می‏شوند امکان نگاه بی‏طرفانه در عرصه رسانه و نزد یک روزنامه‏نگار ممتنع باشد.

پرسش فوق را می‏توان به نحو دیگری نیز بیان کرد: آیا نگاه بی‏طرفانه صرفاً یک ادعاست یا می‏تواند امری واقعی نیز انگاشته شود؟

احتمالاً سخن گفتن از تفسیرها، تأویل ها و روایت های گوناگونی که می‏توان در مواجهه با هر "متن" یا به عبارت بهتر هر "چیز"ی مدنظر قرار داد، آن قدر بدیهی هست که تکرار دوباره آن، نتیجه‏ای جز ملال مخاطب به ارمغان نیاورد. اما به نظر نمی‏رسد که چنین رویکردی در میان عموم مردم نیز ساری و جاری باشد و از سوی دیگر این نکته در مصادیق گوناگونی که پیش‌روی یکایک افراد در موقعیت های گوناگون قرار می‏گیرد کمتر لحاظ می‌شود. با این اوصاف سخن گفتن دوباره و چند باره درباب کثرتی که در تفسیرها، تأویل ها و روایت های ما از جهانی که در آن سر می‌کنیم وجود دارد پر بیراه نیست، چرا که اساساً آدمی همواره با پیش‏فرض‏های آشکار و نهان خود با مسایل مواجه می‏شود و نه هم چون موجودی خالی‏الذهن با رویکردی کاملاً غیرجانبدارانه.

"گزارش ها و برنامه‌های خبری" نمونه‌هایی شایع محسوب می‏شوند که در آن ها یک رسانه، گزارش یا خبری را به مخاطبان خود عرضه می‌کند، به نحوی که گویا روایت طرح شده بهترین یا حتی تنها روایت موجود از موضوع موردنظر است. این نگاه به قدر کافی خطرناک هست، اما خطرناک تر خواهد بود اگر مخاطبان آن رسانه، ‌روایت ارائه شده را تنها روایت موجود، درست و مطابق با واقع قلمداد کنند، بی آن که بکوشند مواجهه‌ای سنجش گرانه و انتقادی با آن داشته باشند.

این چنین است که رسانه‌های توده‌محور و توده‌ساز سر بر می‌آورند و در نتیجه مخاطبان آن ها نیز همچون توده‏ای   یک دست، سر سپرده آن چیزهایی می‌شوند که رسانه مذکور به خوردشان می‌دهد تا آن ها هر روز بیشتر از پیش در     قالب هایی مشخص قرار گیرند. حال آن که اگر هر مخاطبی به مثابه فردی که می‌اندیشد با آن رسانه مواجه شود، منتقدانه به هر سخنی و مدعایی گوش سپارد و در نهایت با ارزیابی تمامی وجوه ممکن یک مسئله، آن چه را که برای وی موجه است بر‏گزیند،‌ آن گاه شاید بتوان امیدوار بود که فجایع کمتری در جهان رخ دهد.

بنابراین اگر نمی‏توان به هیچ یک از روایت های موجود در گزارش ها و برنامه‏های خبری به عنوان تنها روایت واقعی که تمام و کمال بازگوکننده یک رخداد است اکتفا کرد، به نظر می‏رسد تکثر روایت ها از یک سو و ارتقای توانایی های یکایک افرادی که مخاطبان احتمالی این روایت ها هستند، از سوی دیگر می‏تواند تا حد زیادی این نقص را مرتفع کند.

بنابراین حتی اگر رسانه‏ای یا روزنامه‏نگاری فریب کارانه بکوشد آنچه را که گزارش می‏دهد به مثابه تنها روایت ممکن و موجود به خورد مخاطبانش دهد، آنگاه دست کم فشار دکمه POWER یا انتخاب گزینه‏ای دیگر - مثلاً شبکه‏ یا روزنامه‏ای دیگر - نخستین واکنش مخاطبی خواهد بود که آنچه را که می‏بیند، می‏شنود یا می‏خواند، نخست می‏سنجد و آنگاه تصمیم می‏گیرد که آن را بپذیرد یا نپذیرد.

اما نکته مهم دیگر آگاهی روزنامه‏نگاران و صاحبان واقعاً خوب-نیت رسانه است که در صورت آگاهی بر این امر که ارایه هیچ روایت یکه‏ و کاملاً بی‏طرفانه از وقایع و رخدادها ممکن نیست، خواهند کوشید که همواره وجوه مغفول یا پنهان موضوعات و مسایل گوناگون را جستجو کنند یا بر روایت های دیگران - به ویژه یکایک مخاطبان خود گشوده بمانند، چرا که آن ها به خوبی می‏دانند که یک روزنامه‏نگار بی‏طرف، یک روزنامه‏نگار مرده است.

منبع : خبرگزاری مهر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد